Csinálhatjuk elsőre is jól...
– avagy nem kell tartanod attól, ha ingatlanszakértő segítségét kéred ingatlanod eladásakor

Ingatlant eladni nem mindennapi feladat. Életünk egyik legnagyobb értékű vagyontárgyáról van szó, így érthető, ha szeretnénk biztonságban, jó áron, lehetőleg gyorsan értékesíteni. Ennek ellenére sokan mégis egyedül vágnak bele az eladásba, bizonytalanul, információhiányosan – és sokszor csak utólag jönnek rá, hogy jobb lett volna szakértőt bevonni.
Pedig egy jól felkészült ingatlanszakértő nemcsak a hirdetés feladásától kímél meg. Egy sor olyan hibát tud megelőzni, ami akár milliókba kerülhet. Nézzük, miben tud valóban segítségedre lenni!
1. Piaci ismeretek és helyes árazás
Az egyik legnagyobb buktató az elhibázott ár. Túl magas? Nem jön érdeklődő. Túl alacsony? Veszteség. Egy szakértő az aktuális helyi piacon belül pontosan látja, milyen ársávban érdemes hirdetni.
2. Profi megjelenítés
HDR fotók, virtuális séta, rendezett alaprajz – ezek ma már alapkövetelmények egy jól teljesítő hirdetésnél. Egy ingatlanszakértő a legjobbat hozza ki a lakásból, mielőtt bárki meglátná.
3. Szűrés és kapcsolattartás
Az érdeklődők között sokszor vannak "nézelődők", akik csak az időt viszik. Egy tapasztalt szakértő kiszűri őket, és valóban komoly érdeklődőket visz ki megtekintésre.
4. Jogilag tiszta, biztonságos ügylet
Tulajdoni lap, energetikai tanúsítvány, szerződéses pontok – ezek mind kritikus elemek. Egy jó szakember itt is segít, hogy a folyamat gördülékeny és biztonságos legyen.
5. Időt és energiát spórolsz
Nem kell minden telefonhívásra te reagálj, nem neked kell minden megtekintésen ott lenned, és a tárgyalási folyamatot is leveszi a válladról a szakértő.
...akkor bővebben:
1. Piaci ismeretek és helyes árazás
Az egyik leggyakoribb hiba, amit az ingatlanukat maguk értékesíteni próbálók elkövetnek, az az árazás. Az interneten sokféle szám kering – "ennyiért hirdetik a szomszéd lakását", "ennyiért árulják a hasonlót pár utcával odébb" – de ez még nem jelenti azt, hogy ezek az ingatlanok el is kelnek ennyiért. A különbség a hirdetési ár és a valós piaci ár között gyakran több millió forint is lehet.
Egy tapasztalt ingatlanszakértő nem a találgatásra, hanem konkrét piaci adatokra alapoz. Naprakészen látja, hogy:
-
milyen áron kelnek el a hasonló paraméterű ingatlanok (nem csak hirdetési árakat ismer),
-
milyen az adott környék kereslet-kínálati aránya,
-
mely adottságokat díjazza jelenleg a piac, és melyek azok, amik kevésbé vonzóvá tesznek egy ingatlant.
Ráadásul az árazás nem csak számokról szól. Egy jól meghatározott irányár pozicionál, üzenetet küld: "ez az ingatlan megéri az árát, de nem alku nélküli". Ezzel be lehet vonzani a komoly érdeklődőket, miközben az alkulehetőség is megmarad.
Sokan gondolják, hogy "inkább kezdjük magasabban, majd alkuszunk, ha kell", de ez gyakran ahhoz vezet, hogy a lakás "beragad", hónapokig hirdetik, majd végül olcsóbban kel el, mint ha reálisan árazták volna kezdetektől.
Egy jó ingatlanszakértő célja nem az, hogy minél előbb eladjon, hanem hogy a legjobb áron találjon vevőt. Ehhez viszont pontosan kell ismerni a piac működését – ezt egy laikus nehezen tudja önállóan lekövetni.
2. Profi megjelenítés – az első benyomás mindent eldönt
Egy ingatlanhirdetés első pár másodperce alatt dől el, hogy az érdeklődő továbbgörget vagy megáll. Ezért is kulcsfontosságú, hogy a lakás a lehető legjobb formájában jelenjen meg – még a valóság előtt, a képeken és a hirdetés szövegében.
Sokan esnek abba a hibába, hogy pár gyorsan készült telefonos fotóval teszik fel a hirdetést, gondolván: "aki akarja, úgyis megnézi személyesen." De a mai információdömpingben ez nem működik. Ha nincs hatásos vizuális megjelenés, akkor a vevők egyszerűen nem kattintanak rá a hirdetésre.
Egy profi ingatlanszakértő az alábbi eszközökkel dolgozik:
-
HDR fotók – megfelelő fényviszonyokkal, gondos kompozícióval készült képek, amik kiemelik az ingatlan erősségeit.
-
Virtuális séta / 3D túra – különösen fontos azoknál a lakásoknál, ahol a térszerkezet nem egyértelmű vagy előnyös, így a nézelődő már otthonról "bejárhatja" a lakást.
-
Rendezett, szerkesztett alaprajz – sok vevő csak akkor tud elképzelni egy teret, ha azt jól strukturált alaprajzon látja. A kézzel rajzolt skiccek nem működnek.
-
Célzott szövegírás – nem elég felsorolni a paramétereket. A szöveg felépítésének is van pszichológiája: mit emelünk ki, milyen élethelyzethez kötjük az ingatlant, mivel teremthetünk érzelmi kapcsolatot a vevőben.
Emellett a szakértő már a fotózás előtt segít a felkészítésben is – mit érdemes elpakolni, hogyan lehet optikailag növelni a teret, milyen kiegészítőkkel lehet "otthonosabbá" varázsolni a tereket.
A cél nem az, hogy megtévesszük a vevőt, hanem hogy a valós értékeket helyezzük fókuszba – professzionális eszközökkel. Egy jól összerakott hirdetés akár 2-3x annyi érdeklődést is hozhat, és gyorsabban vezet el a megfelelő vevőhöz.
3. Szűrés és kapcsolattartás – nem kell minden csöngetésre ajtót nyitnod
Amint megjelenik egy lakáshirdetés az interneten, beindul a lavina. Jönnek a hívások, e-mailek, üzenetek – de a valódi vevők aránya ezek között meglepően alacsony. A tapasztalat azt mutatja, hogy:
-
sokan csak nézelődnek, nincs konkrét szándékuk,
-
egyesek még el sem adták a saját ingatlanjukat,
-
vannak, akik csak áralku miatt érdeklődnek,
-
és persze ott a klasszikus: "csak megnéznénk, milyen belülről".
Egyedül, magánszemélyként ez nemcsak fárasztó, hanem lelkileg is megterhelő. Nem tudod, kinek mit mondtál, mikor jön újra, miért nem jelentkezett, vagy hogy épp kinek adtad ki a címedet.
Ezzel szemben egy ingatlanszakértő köztes szűrőként működik. Az ő feladata:
-
előszűrni az érdeklődőket (mennyire komolyak, milyen háttérrel jönnek),
-
felmérni a fizetőképességet (pl. eladták-e már a sajátjukat, rendelkeznek-e hitellel vagy önerővel),
-
ütemezni a megtekintéseket (nem kell állandóan otthon lenned, ő intézi az időpontokat),
-
és utánkövetni az érdeklődőket (ha tetszett nekik, de bizonytalanok, hogyan lehet őket továbbvinni a döntés felé).
Ezzel nemcsak időt és energiát spórolsz meg, hanem csökken az eladás érzelmi terhe is. Nem kell minden látogatónak elmesélni a lakás történetét, nem kell magad védened az alkudozók vagy a tapintatlan vélemények ellen. A szakértő diplomatikusan, kívülállóként, ugyanakkor a te érdekeidet képviselve kezeli ezeket a helyzeteket.
Ráadásul a tapasztalat azt mutatja: a vevők is komolyabban veszik azokat az ingatlanokat, amelyeket szakember képvisel. Ez bizalmat sugall – és már az első pillanattól egy strukturáltabb, megbízhatóbb folyamatot vetít előre számukra.
4. Jogilag tiszta, biztonságos ügylet – nehogy a végén derüljön ki a probléma
Egy ingatlan adásvétele nem csupán érzelmi és anyagi döntés, hanem komoly jogi folyamat is. Sokan csak a szerződéskötéskor szembesülnek azzal, hogy valami nincs rendben – és ilyenkor már nehezebb vagy drágább orvosolni a hibákat.
Egy tapasztalt ingatlanszakértő már a hirdetés előtt figyel ezekre a buktatókra. Átvizsgálja a tulajdoni lapot, és segít az alábbi kérdések tisztázásában:
-
Valóban te vagy a kizárólagos tulajdonos? Van-e haszonélvező, társtulajdonos, vagy bármilyen más jog bejegyezve?
-
Van-e végrehajtás, jelzálog, elidegenítési tilalom az ingatlanon?
-
A lakás valóban lakható, bejegyzett ingatlan, vagy esetleg zártkertként, műhelyként szerepel a nyilvántartásban?
-
A tényleges méret és beosztás megegyezik a hivatalos adatokkal?
-
Ha társasházban van, akkor van-e közgyűlési határozat egy tervezett felújításról, vagy van-e lakóközösségi tartozás?
Ezek mind olyan tényezők, amelyek befolyásolják az eladhatóságot, a hitelképességet, és nem utolsósorban a vevő biztonságérzetét. Egy rejtett probléma akár hónapokkal is visszavetheti az eladást, vagy meghiúsíthatja az ügyletet.
A szakértő segítségével:
-
előre felderíthetők a problémás pontok,
-
javaslatot kapsz a megoldásukra (pl. ügyvéd, földhivatali ügyintézés, társasházi egyeztetés),
-
és már a hirdetésben vagy a megtekintés során nyugodtan kommunikálható minden lényeges információ – ezzel növelve a bizalmat.
Emellett az értékesítési folyamat során folyamatosan kapcsolatot tart a vevő ügyvédjével, a bankkal (ha hiteles az ügylet), és a földhivatallal, így te nem maradsz egyedül a hivatalos ügyintézéssel sem.
A cél: hogy az eladás ne csak gyors és eredményes, hanem jogilag is tiszta és zökkenőmentes legyen – ez pedig ritkán történik meg magától.
5. Időt és energiát spórolsz – miközben jobb eredményt érsz el
Sokan úgy gondolják, hogy ha maguk értékesítik az ingatlanukat, akkor pénzt spórolnak. Ez részben igaz lehet – ha minden jól megy. De az esetek többségében az történik, hogy a tulajdonos rengeteg időt, energiát, figyelmet és idegrendszert áldoz be... és végül mégsem sikerül jobban.
Egy jól felkészült ingatlanszakértő ezzel szemben komplett szolgáltatást nyújt:
-
ő fogadja a hívásokat, válaszol az érdeklődők kérdéseire, egyezteti a megtekintéseket,
-
ő vezeti körbe az érdeklődőket – akár hétvégén, akár munkaidőben,
-
ő tárgyal az ajánlatokról, kezeli az alkut, képviseli az érdekeidet,
-
ő tartja a kapcsolatot az ügyvéddel, földhivatallal, közműszolgáltatókkal – ha kell.
Közben neked nem kell szabadságot kivenned, telefonokat bonyolítanod, jogi szövegeket értelmezned vagy a saját érzelmeidet félretenned egy tárgyalásnál.
Ráadásul a jó szakértő nem a gyorsaságra, hanem az eredményre játszik:
a cél nem az, hogy "valaki végre megvegye", hanem hogy a lehető legjobb áron, biztonságosan, gördülékenyen záruljon le az ügylet.
Amikor mindezt összeadod – a megspórolt időt, a kevesebb stresszt, a jobb árat, a jogi biztonságot –, akkor világossá válik:
a szakértő díja valójában befektetés, ami nemcsak megtérül, de sokszor többszörösen.
Összegzés – az első lépésed lehet egy jó döntés is
Ingatlant eladni lehet küzdelmes, stresszes és időigényes – de nem muszáj annak lennie. Ha jó szakértőt választasz magad mellé, az egész folyamat kiszámíthatóbbá, gyorsabbá és biztonságosabbá válik. Ráadásul nem csak túl leszel rajta, hanem valóban jó üzletként zárhatod le.
A kulcs: ne akkor kérj segítséget, amikor már baj van. Az eladás első pillanatában, már a felkészítés során érdemes olyan szakemberhez fordulni, aki valóban ért hozzá – nem csak hirdet, hanem gondolkodik, tervez, képvisel és megold.
Mert lehet ezt csinálni magadtól is, de…
csinálhatjuk elsőre is jól.